9 Mayıs 2013 Perşembe
YEŞİLÇAM'DA "YEŞİLÇAM" TEMALI FİLMLER
1980'li yıllarla beraber az da olsa örnekleri görülmeye başlamış filmlerdir efendim.
1960 ve 1970'li yıllarda kameralarını nerdeyse yok denecek düzeyde kendine yönelten yeşilçam, 80'lerle beraber eğitici-öğretici nitelikteki uyuşturucu-fuhuş temalı filmlerle özeleştiriye başlamıştır.
1977 yapımı "Yeşilçam Sokağı" adlı erotik-komedi filmi, artist olmak için İstanbul'a gelen iki kafadarın maceralarını anlatan, arada sektöre dair ipuçları veren ilginç bir yapımdır.Tamamen yeşilçam'a yönelik filmlerin çekilmesi ancak 80'lerin sonu itibarı ile olmuştur.
Örnekleyelim:
1984 yapımı (bkz: Taçsız Kraliçe) filminde bir sinema starının zirveden sıfıra dönüş öyküsü anlatılır.
Ahu Tuğba'nın başrolü oynadığı filmde, yeşilçam'da ayakta kalabilmek için ne gibi tavizler verilmesi gerektiği gözler önüne serilir.yapımcı- oyuncu ilişkileri irdelenir.(rejisörün, yapımcının yatak odası olayı) Bu filmde Nuri Alço'da Sinan San adlı bir sinema oyuncusunu canlandırır.uyuşturucu kullanan bir tiptir.
Pek bilinmeyen bu filmde Nuri Alço'nun klasikler arasına girmeye aday bir repliği de gözlerden kaçmıştır. Ahu Tuğba'nın artık rol bulamadığı zamanlarda Nuri Alço ile aralarında şöyle bir diyalog geçer.
N.A: sana bir rol buldum
A.T: (sevinir) ne rolü?
N.A:orospu rolü....
Kayıp Kızlar vb. filmlerde de artist olmak için evden kaçan kızlara, kendini yapımcı olarak tanıtan adamlarca tuzak kurulur.
1983 yapımı "Yorgun" filminde İbrahim Tatlıses yine İbrahim Tatlıses rolündedir.eski klasik senaryolu filmlerinden bıkan İbo, değişik konuda bir film çekmek ister.
İkisi de 1987 yılında çekilen (bkz: Yolun Sonundaki Karanlık) ve (bkz: Yasemin) adlı filmlerde de "artist olmak sevdasındaki kız " klişesi tekrarlanır.
Bu filmlerde yeşilçam sokağındaki oyuncu ajanslarının çalışma sistemi ve oyuncu kahvehaneleri gerçekçi bir gözle masaya yatırılır.Yolun Sonundaki Karanlık filmindeki Savaş Yurttaş'ın canlandırdığı yeşilçam emekçisi tiplemesi ise çok ilginçtir.
Yine 1987 yapımı "Hayallerim Aşkım ve Sen" filminde ana konulardan birisi olarak, sinema sektörü ve star sistemi Atıf Yılmaz tarafından ince ince eleştirilir.
1988 yapımı "Bıçkın" filminde kendisini oynayan Kemal Sunal vasıtası ile yine yeşilçam'a hafif bir iki fiske vurulur.
1989 yapımı Yavuz Özkan filmi , "Film Bitti"de, sinema seti fonunda entelektüel ilişkiler irdelenir.
yukarıdaki filmler genel olarak yeşilçam'ı yan bir tema olarak işleyen filmlerdir.
1988 yapımı Arabesk filmi, yeşilçam klişelerinden örülü senaryosu ile "yeşilçam temalı" filmlerin ilk akla gelenidir.
Tamamı ile yeşilçam odaklı, omurgasını yeşilçam'ın teşkil ettiği ilk ve en önemli film ise, hiç kuşkusuz "aşk filmlerinin unutulmaz yönetmeni" adlı Yavuz Turgul başyapıtıdır.
bu arada hayal meyal hatırladığım, başrolünde Erol Durak'ın oynadığı "İstanbul'un Orta Yeri Sinema" adlı filmden de ismen bahsetmek istiyorum.
Ömerçip" rezilliğinden ise hiç bahsetmek istemiyorum.
Düzenleme: ben :)
Kaynak: ekşisözlük
kullanıcı: swst (kendisine teşekkürler)
Kaydol:
Kayıt Yorumları (Atom)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder